Mata Pelajaran
|
:
|
Bahasa Malaysia
Prasekolah M
|
|
Kelas
|
:
|
||
Tarikh
|
:
|
19 Oktober 2012
|
|
Hari
|
:
|
Jumaat
8:30 am – 9:30 am
(60 minit)
|
|
Masa
|
:
|
||
Bilangan Murid
|
:
|
25 orang
|
|
Tema
|
:
|
Alam Teknologi
|
|
Subtema
|
:
|
Kenderaan Darat
|
|
Tunjang Utama
|
:
|
BM – Bahasa Dan
Komunikasi
|
|
Kesepaduan Tunjang
|
:
|
Fizikal Dan
Estetika ( Kreativiti )
|
|
Standard Kandungan
|
:
|
BM
3.5 membaca perkataan
|
|
Standard
Pembelajaran
|
:
|
BM3.7.2 Membaca ayat tunggal yang mudah dengan
sebutan yang betul.
|
|
Objektif
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pengajaran
pembelajaran ini murid – murid dapat:
i.Membaca empat
perkataan yang diajar iaitu kereta, lori, bas, kereta api.
ii. Mengenal dan
menyebut nama kenderaan darat dengan
tepat.
iii.
Membaca ayat tunggal yang mudah dengan bimbingan guru.
|
|
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran Berfikir (KB): Memerhati,
menghubungkaitkan, inferens, mengelaskan,
menjanakan idea.
Kemahiran Belajar Cara Belajar (BCB):
Menerima maklumat, memproses, melaporkan
Kecerdasan Pelbagai: Interpersonal
Penerapan Nilai
|
:
|
Bekerjasama,
Tolong-menolong, Keyakinan diri, Berdisiplin
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
:
|
Kad gambar, Kad
bacaan, Kad suku kata, power point dan lembaran kerja,radio, carta
lagu.
|
Kosa Kata
|
:
|
kereta, lori,
bas, kereta api.
|
Ayat Tunggal Mudah
|
:
|
I).Ini kereta
bapa.
2).Lori itu besar.
3).Bas ini berwarna
kuning
4).Kereta api itu
panjang.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
i.Murid-murid pernah melihat dan mendengar bunyi
kenderaan.
iii.
Murid pernah menaiki beberapa jenis kenderaan.
|
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
Set induksi
(5 minit)
|
1. Teka bunyi kenderaan.
|
1.Guru
memberi salam kepada murid-murid.
2.Guru
memainkan rakaman bunyi tersebut.
3.Guru
menanya soalan berkenaan dengan kenderaan tersebut
4.Guru
memperkenalkan tajuk pelajaran hari ini ialah kenderaan darat.
|
1.
Murid-murid memberi salam kepada guru.
2.Murid-murid
mendengar rakaman bunyi dengan teliti.
3.Murid-murid cuba meneka bunyi rakaman
tersebut.
4. Murid-murid menjawab soalan yang ditanya
oleh guru.
|
BBM :
· Laptop
Nilai murni :
· Berdisiplin
Strategi:
-berpusatkan ICT
-berpusatkan murid.
|
Langkah
1
(15
minit)
|
1Namakan kenderaan darat dan
bercerita mengenai kenderaan tersebut.
Contoh
:
·
Kereta
·
Lori
·
Keretaapi
·
Bas
2.Menerangkan
ciri-
ciri
kenderaan darat kepada murid.
Contoh
:
Ciri – rupa
–kegunaan
|
1.Guru menunjukkan beberapa contoh
kenderaan darat dengan Power Point slideshow.
2.Bersoal jawab dengan bahasa yang mudah
dan menggalakkan murid bercerita.
3.Guru membimbing murid membaca perkataan.
|
1.Murid mengenalpasti rupa dan kegunaannya.
2.Murid bercerita mengenai rupa dan
kegunaan kenderaan darat.
3.Murid mengeja dan membaca perkataan
dengan betul secara kumpulan dan perseorangan.
|
BBM :
· Power Point slideshow
Nilai murni :
· Berkeyakinan diri
KBKK :
· Memerhati
Penggabungjalinan
a)Bahasa
dan komunikasi
b)
Perkembangan kognitif
|
Langkah
2
(10
minit)
|
Pemainan kecil
(
Muzik ‘Chair’ )
1.Memadankan
kad gambar dengan kad perkataan.
|
1.Guru
memberi arahan supaya murid duduk dalam satu bulatan besar
2.Guru
memberitahu
peraturan-peraturan
permainan kecil
|
1.Murid
mengambil salah satu kad gambar dari kotak apabila bunyi muzik berhenti.
2. Murid
memadankan kad gambar dengan kad perkataan.
2.Murid membaca perkataan dengan betul.
|
BBM:
·
Kad
gambar
·
Kad
perkataan
Nilai murni :
· Berkeyakinan diri
· Berani
KBKK :
· Menghubungkait
|
Langkah
3
(10 min)
|
1.Membaca
beberapa ayat yang mudah.
Contoh
ayat :
1.Ini
kereta bapa.
2.Lori
ini besar.
3.Bas ini berwarna kuning
4.Kereta
api itu panjang.
|
1.Guru menunjukkan beberapa contoh ayat kepada
murid dan membimbing murid membaca ayat.
2.
Guru memberi peluang kepada murid dari kumpulan cerdas membimbing kawannya
membaca ayat.
|
1.Murid membaca ayat tunggal mudah dengan
bimbingan guru.
2.Murid
membaca ayat secara perseorangan.
3.murid
membimbing kawannya membaca ayat tunggal.
|
BBM :
· Kad ayat.
Nilai murni :
·
Berani
·
Tolong –menolong
KBKK :
· Memerhati
KMD: Bercita-cita mempunyai sebuah kereta
baru.
|
Langkah
4
(15minit)
|
Lembaran
kerja
1.Memadankan gambar dengan perkataan.
2.Isikan
tempat kosong dengan perkataan yang sesuai.
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja dan
memberi arahan kepada murid – murid.
2.Guru
memantau murid menyiapkan lembaran
kerja yang diedarkan.
|
1.Murid-murid menyiapkan lembaran kerja.
2.Murid-murid
menghantar lembaran kerja mengikut kumpulan masing-masing.
|
BBM:
- Lembaran kerja
- Kad perkataan
- Kad gambar
Nilai murni:
- Keyakinan
- Rajin
Penggabungjalinan_ Perkembangan
fizikal ( motor halus – mata dan tangan)
_ Perkembangan
kognitif
|
Penutup
(5 minit
)
|
1. Penyerapan nilai murni
2. Aktiviti nyanyian
|
1.Guru menyerapkan nilai murni kepada
murid.
2.
Guru memainkan lagu “Bapaku Pulang”.
2.
3. Guru dan murid-murid
menyanyi mengikut irama muzik.
- 4.Guru
membimbing murid membuat rumusan tentang pelajaran hari ini.
|
1.Murid-murid akan menyanyikan lagu dan
membuat pergerakan yang betul.
2.Murid merumuskan isi pelajaran hari ini.
|
BBM
-Video lagu “Bapaku Pulang”
MI
-Kecerdasan Linguistik
-kecerdasaan
muzik
-kecerdasaan Kenestik
-kecerdasaan
Bahasa
Penerapan Nilai :
-Bersyukur
-menjaga kebersihan
|
1 comments:
tq for sharing. boleh saya gunakan sebagai rujukan untuk sesi persekolahan akan datang.
Post a Comment